Het blijft een vervelende en vaak ongrijpbare vorm van criminaliteit: de babbeltruc. Mensen met kwaad in de zin spreken nietsvermoedende slachtoffers aan met als doel ze geld afhandig te maken. Ze overrompelen hun slachtoffer met verhalen waardoor die van hun stuk worden gebracht. DIt kan aan de deur zijn, maar ook via de telefoon, e-mail, sms of WhatsApp. Uiteindelijk vragen ze om persoonlijke informatie in de vorm van een pincode, een wachtwoord of andere geheime gegevens, die ze gebruiken om bij de financiën van het slachtoffer te komen. Voordat goed en wel duidelijk is wat er aan de hand is, is het contact alweer achter de rug en is het geld verdwenen. Met name ouderen zijn vaak het slachtoffer van babbeltrucs, omdat de daders met veel overtuigingskracht kunnen overbrengen dat ze gebruik maken van legitieme, moderne middelen. In dit blog wijzen we u graag op de gevaren en verschijningsvormen van babbeltrucs en vertellen we u hoe u het beste kunt reageren.
Misschien wel het bekendste soort babbeltruc is die van de zogenaamde vertegenwoordiger aan de deur. Iemand belt aan en komt een pakketje afleveren, de meterstand opnemen, collecteren of wil u iets verkopen. Als de daders hierbij vertellen van een organisatie te zijn waar u ook mee te maken heeft, zoals bijvoorbeeld uw bank, geeft het ze nog meer geloofwaardigheid. De persoon aan uw deur vertelt wat hij of zij komt doen en zorgt ervoor dat u zich op uw gemak voelt. In de loop van het gesprek komt er een pinapparaat te voorschijn waarmee u even een paar dubbeltjes administratiekosten moet overmaken, of waarmee u een gift kunt schenken aan een goed doel. U gebruikt uw pinpas voor de transactie, waarbij de persoon in kwestie ongemerkt uw pincode afleest, uw pas inneemt en een andere teruggeeft. Dit gaat vaak zo vlug dat u het onmogelijk kunt zien. In een mum van tijd is de oplichter weer weg en bent u uw geld kwijt.
In een ander scenario praten de personen aan de deur zich naar binnen uw woning in. Denk hierbij aan onaangekondigde reparateurs of iemand die ongevraagd de meterstanden op komt nemen. U bent op dat moment waarschijnlijk wat van uw stuk gebracht, waarvan de oplichters gebruik maken. Ook kunnen het vreemden zijn die vragen om een glas water of gebruik willen maken van het toilet. Verder kan iemand zich nog voordoen als een nieuwe of vervangende hulp in de thuiszorg. Als u even niet oplet, pakken ze wat ze nodig hebben. Als u meerdere personen binnenlaat, kan het zo zijn dat een van de twee u aan de praat houdt en de ander op onderzoek uitgaat. Voor u er erg in heeft, zijn ze weg met de buit.
Geen enkele instantie zal u ooit om uw pincode vragen, via de telefoon of op welke andere manier dan ook! Hoe vriendelijk de persoon aan de andere kant van de lijn ook is, als er om uw pincode gevraagd wordt, kap het gesprek dan af. Praat niet verder, want criminelen zullen altijd volhouden of proberen u meer informatie te ontfutselen. Wanneer men u om uw pincode vraagt, weet u dus dat het foute boel is. Ook via e-mail of sms kan naar uw pincode of inloggegevens gevraagd worden. U logt dan in op een website van de oplichter, waarna deze voortaan bij uw persoonlijke informatie kan. Dit noemen we ‘phishing’. Criminelen kunnen nu internetbankieren met uw gegevens. Heeft u problemen met uw computer of wilt u weten hoe u veiliger kunt internetten? CareynPlus biedt de service Computerhulp aan huis, waarbij een student met ICT-achtergrond bij u langskomt om u te helpen. Zo bent u beter beschermd tegen phishing.
Een medewerker van uw bank zal u nooit vragen om uw pinpas op te sturen. Ook zal uw bank nooit iemand aan de deur laten komen om uw pinpas in te nemen en u een nieuwe te geven. Als u een nieuwe pinpas nodig heeft, ligt die op de bank voor u klaar of krijgt u die via de post. De oude pas laat u dan op de bank achter of vernietigd u zelf door hem doormidden te knippen.
Het allerbelangrijkste advies dat we u kunnen geven is dat u rustig blijft en logisch nadenkt. Kan het zomaar wat er beweerd wordt? Heeft u ooit eerder gehoord dat iets op een dergelijke manier wordt aangepakt? Houd de volgende zaken in uw achterhoofd:
Misschien heeft u het gevoel dat u onbeleefd bent of dat u de persoon met wie u te maken heeft wel kunt vertrouwen. Toch is het verstandig om op uw hoede te blijven en bij twijfel niet mee te gaan in het verhaal. Als de ander goede bedoelingen heeft, zal hij of zij uw reactie helemaal begrijpen.
Weet u niet zeker of de persoon met wie u te maken heeft ook daadwerkelijk is wie hij of zij zegt te zijn? Vertrouwt u een bericht of e-mail niet? Of denkt u dat u of een oudere in uw omgeving het slachtoffer is geworden van een babbeltruc? Zoek dan contact met de organisatie in kwestie of bel de politie via het telefoonnummer 0900-8844 of 112 bij spoed. Zit u nog met vragen of onduidelijkheden over de veilgheid op uw computer, laptop of tablet? U kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met CareynPlus voor meer informatie over de service Computerhulp aan huis. We helpen u graag verder.
Schrijf u dan in om een maandelijks overzicht te ontvangen van de nieuwste blogartikelen.
Kent u iemand voor wie dit artikel interessant is? Klik dan hier. Dan kunt u dit artikel heel gemakkelijk via email versturen.