CareynPlus Blog

Hoe bereidt u zich voor op een operatie?

Geschreven door Daniëlle Vissers - Zuidgeest | 13-08-2020

Een operatie is meestal niet iets waar je naar uit kijkt. Veel mensen hebben een paar afspraken in het ziekenhuis voordat ze worden opgenomen en wachten vervolgens thuis op een oproep. Maar er is meer om aan te denken. Een goede voorbereiding helpt om het herstel na de operatie te voorspoedigen. 

Voor de operatie

Houdt uw conditie op peil

Juist voor een ingreep is het belangrijk dat uw conditie zo goed mogelijk is. De kans op complicaties neemt af en u herstelt sneller. Ook als de operatie op korte termijn plaatsvindt, is het zinvol om extra te bewegen. Train vooral uw spierkracht. Een preoperatieve fysiotherapeut weet hoe u dat het beste doet. Vraag hiernaar bij uw ziekenhuis. 

Let op uw voeding voorafgaand aan de operatie

Eet voldoende eiwitten, vitamines, koolhydraten en goede vetten. Een operatie breekt veel eiwitten af. Dit eiwit heeft u juist nodig voor uw immuunsysteem en  wondgenezing. Het lichaam haalt eiwitten uit de spieren: niet alleen uit uw arm- en beenspieren, maar ook uit uw ademhalings- en hartspieren. Naast eiwitten zijn vitamines, koolhydraten en goede vetten belangrijk. Eet daarom zo gezond en gevarieerd mogelijk en drink voldoende. Bij een normaal voedingspatroon is extra eten niet nodig.

Vooraf regelen

  • Vervoer en begeleiding voor als u naar het ziekenhuis gaat én voor als u weer naar huis mag.
  • Hulpmiddelen via CareynPlus, zoals krukken of een rollator, als u weet dat u ze na de operatie nodig heeft.
  • Vraag bij uw gemeente of u in aanmerking komt voor tijdelijke of langdurige huishoudelijke ondersteuning. Krijgt u geen hulp? Regel dan een particuliere huishoudelijke hulp via CareynPlus.
  • Maaltijden aan huis via CareynPlus; zo hoeft u niet na te denken over het avondeten na uw operatie.
  • Bel de fysiotherapeut bij u in de buurt (of vraag dit aan het ziekenhuis) en geef uw operatiedatum door. Dit als u na de operatie fysiotherapie nodig heeft.

Dag van de opname

Eet en drink volgens de voorschriften van het ziekenhuis.

Neem mee:

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Uw medicijnlijst
  • Naam en telefoonnummer van een contactpersoon
  • Bewijs van inschrijving bij uw zorgverzekeraar
  • Toiletartikelen

Ook handig:

  • Ochtendjas, nachtkleding en extra ondergoed
  • Pantoffels of slippers
  • Makkelijk zittende kleding
  • Bril, leesbril, gehoorapparaat, lenzendoosje en lenzenvloeistof
  • Tijdschrift, boek, puzzelboekje
  • Mobiele telefoon en oplader

Thuislaten:

Waardevolle zaken als sieraden en grote geldbedragen

Weer naar huis

Voordat u naar huis gaat, heeft u een ontslaggesprek met de arts en verpleegkundige. Daarin zal indien nodig ook het regelen van thuiszorg worden besproken. U kunt tijdens dit geprek ook al uw vragen stellen, bijvoorbeeld:

  • Hoe nu verder met mijn ziekte?
  • Wat mag ik thuis wel/niet doen?
  • Hoe verzorg ik de wond?
  • Wanneer gaan de hechtingen eruit?
  • Bij welke gezondheidsklachten neem ik contact op met het ziekenhuis en met welke afdeling?
  • Krijg ik een (controle)afspraak op de polikliniek?
  • Kan ik met eigen vervoer naar huis?
  • Welke (andere) medicijnen krijg ik thuis en waar zijn ze precies voor? Wanneer moet ik ze innemen en hoeveel?
  • Ik gebruik meerdere medicijnen, zijn die allemaal goed te combineren met elkaar?
  • Welke bijwerkingen kunnen optreden en wat moet ik dan doen?

Geef dit vooraf aan

Als u wilt dat er iemand bij het ontslaggesprek aanwezig is, geef dit dan van tevoren aan bij de verpleegkundige. U mag het ontslaggesprek ook opnemen, bijvoorbeeld
met uw telefoon.

Hulp bij thuiskomst

Careyn en CareynPlus

Vanuit Careyn en de ledenservice CareynPlus kunnen wij u op diverse manieren ondersteunen bij uw thuiskomst. Naast het ontvangen van thuiszorg, indien u daarvoor in aanmerking komt, ondersteunen wij u ook bij de volgende zaken:

  • Advies over voeding na thuiskomst. Careyn zoekt een diëtist bij u in de buurt.
  • Extra hulp bij de schoonmaak van uw huis
  • Het gebruik van (loop)hulpmiddelen (gratis uitleen van krukken en rollator)
  • Wassen van uw kleding
  • Maaltijden
  • Een veilig gevoel in huis. Met Careyn Personenalarmering staat u 24 uur per dag in verbinding met de zorgcentrale. Dit vraagt u gemakkelijk aan via de website.

Heeft u vragen? Neem contact op met Careyn Klantenservice op 088 - 123 99 88 of kijk op onze website.

Wilt u op de hoogte blijven van onze blogartikelen?

Schrijf u dan in om een maandelijks overzicht te ontvangen van de nieuwste blogartikelen. 

Deel dit artikel met iemand

Kent u iemand voor wie dit artikel interessant is? Klik dan hier. Dan kunt u dit artikel heel gemakkelijk via email versturen.