Gezonde hersenen, goed geheugen

Geschreven door Debora Kievit op 9-11-2020
Debora Kievit

Iedereen wil zo lang mogelijk gezond blijven. We denken dan vaak aan gezonde voeding om ons fysiek in goede conditie te houden, maar kunnen we met voeding ook zorgen voor onze hersenen en dus ook ons geheugen? Voldoende bewegen en geheugen spelletjes helpen om de hersenen actief te houden, maar daarnaast hebben onze hersenen ook gezonde voedingsstoffen nodig. Zonder deze stoffen kunnen ze niet werken. We kunnen de werking van de hersenen beïnvloeden met gezonde voedingsstoffen, denk hierbij aan uw geheugen én intelligentie.

De hersenen hebben een belangrijk stofje nodig om optimaal te kunnen werken, de neurotransmitters. Deze zorgen dat de hersenen kunnen functioneren. De samenstelling van de voeding is belangrijk voor het produceren van deze stoffen in de hersenen, het bepaald welk type neurotransmitters worden geproduceerd en wat ze uiteindelijk doen in de hersenen.

Verlies geheugen

Als u ouder wordt veranderen de hersenen, de werking van de hersenen verzwakt. De hersenencellen verdwijnen niet, dus uw hersenen worden niet kleiner, maar de boodschappen worden minder goed doorgegeven!

Ook moeten de hersenen harder werken om glucose, wat nodig is als brandstof, te verbranden. Door het ouder worden hebben de hersenen meer moeite om efficiënt te werken. Hierdoor word de informatie minder snel verwerkt, opgeslagen informatie minder goed opgehaald en ontstaat er verlies van het geheugen.

Invloed van voeding op hersenen

Onze hersenen werken het beste met gezonde onbewerkte producten. Tegenwoordig maken we veelal gebruik van een vet- en suikerrijke voeding. Deze voeding zorgt dat de hersenen slechter werkzaam zijn en dit kan ook van invloed zijn op depressies, geheugenverlies, intellectuele aftakeling en dementie.

De samenstelling van de hersenen van de mens zijn in de loop der jaren niet veranderd maar ons huidige voedingspatroon lijkt in niets meer op het patroon wat de mensen vroeger hadden.

Vroeger bestond de voeding vooral uit het eten van groenten, fruit, noten, peulvruchten, wild en vis. Tegenwoordig gebruiken we meer dierlijk vet, suiker en wordt er veel zout aan producten toegevoegd. Hierdoor kunnen er schommelingen in de bloedsuiker ontstaan, dit is slecht voor het geheugen, het leervermogen en de stemming. Veel zout kan de bloeddruk verhogen. Dit kan leiden tot een beroerte wat schade kan brengen aan de hersenen.

Gezonde vetten stimuleren hersencellen

Onze hersenen bestaan voor 60% uit vet. Het soort vet wat we eten is van invloed op de structuur en de werking van de cellen. Intelligentie, leervermogen en geheugen, aandacht, concentratie en stemming worden voor een belangrijk deel bepaald door de vetten. Een slechte verhouding tussen de vetten kan leiden tot slecht functioneren van de hersenen.

Verzadigde vetten “slechte vetten” kunnen de ontwikkeling van de hersencellen blokkeren. Verzadigde vetten zitten in: vet vlees, “harde” boter (zoals margarine in een wikkel, roomboter en kaas. Gebruik deze met mate.

Onverzadigde vetten “gezonde vetten” stimuleren de groei van de hersencellen. Onverzadigde vetten zitten in: olie, vette vis, noten.

Suikers op peil voor geheugen en leervermogen

Om de hersenen goed te laten werken is het belangrijk om het bloedsuikerniveau regelmatig te houden. Bij een laag bloedsuikerniveau kan het geheugen en het leervermogen achteruit gaan. Een te hoog bloedsuikerniveau kan de zenuwen in de hersenen beschadigen.

We hebben suikers nodig voor een goede werking van de hersenen. Het is belangrijk om te kiezen voor de juiste suikers. Producten die veel suiker bevatten zoals snoep en koek, kunnen het bloedsuikerniveau snel laten stijgen. Een gevolg hiervan kan ook een sterke bloedsuiker daling zijn.

Peulvruchten, noten en groenten zorgen voor een stabiele bloedsuiker.

Vertraag het verouderingsproces

Anti-oxidanten uit groenten en fruit kunnen het verouderingsproces van onze hersenen vertragen. Anti-oxidanten zijn stoffen die met elkaar een netwerk kunnen maken om onze hersenen te beschermen tegen slechte stoffen. Ook kunnen ze de hersenen gevoeliger maken voor de ontvangst van boodschappen. Dit heeft een positief effect op het korte termijn geheugen, evenwicht en coördinatie.

Ook thee bevat anti-oxidanten. Deze zijn meer aanwezig in zwarte thee dan in groene thee. Kruiden thee bevat geen antioxidanten.

Chocolade is erg rijk aan antioxidanten. Vooral de donkere chocolade.

Een glas rode wijn bevat ook anti-oxidanten. Het is daardoor niet erg om op zijn tijd een glaasje rode wijn te drinken. Teveel alcohol heeft een schadelijk effect op de hersenen.

Vitamines en mineralen 

Een tekort aan vitamines en mineralen kan onze hersenen verzwakken lang voordat we er fysieke klachten van krijgen. Het is erg belangrijk om een goede en gevarieerde voeding te gebruiken zodat u al deze vitamines en mineralen binnenkrijgt. Onderstaand een overzicht met de belangrijkste vitaminen en mineralen voor de hersenen en hun bron.

  • foliumzuur: groene bladgroenten, tarwe, peulvruchten, melk producten, fruit, noten, vlees;
  • Vitamine B12: vlees, eieren, vis;
  • Vitamine B6: volkoren graanproducten, zonnebloempitten, tarwekiemen, kool, melk producten, eieren, vis, vlees, diverse groentes, aardappelen;
  • Thiamine: volkoren graanproducten, aardappelen, peulvruchten, vlees, groentes, pitten en zaden, avocado;
  • Niacine: volkoren graanproducten, vlees, vis, eieren, noten, melkproducten, peulvruchten, groentes, aardappelen;
  • Vitamine E: plantaardige oliën, noten, pitten en zaden, maïs, kiemgroenten, volkoren graanproducten, eieren;
  • Vitamine C: groene bladgroentes, broccoli, bloemkool, spruitjes, citrusfruit, kiwi, bessen, aardappelen;
  • Selenium: volkoren graanproducten, vis, groentes, knoflook, tarwekiemen, paranoten (max. 2 per dag);
  • Co-enzym Q10: vis, bonen, broccoli;
  • Lecithine: soja;
  • Choline: eidooier, tarwekiemen, lecithine, noten, peulvruchten;

Wilt u weten of u op de goede weg bent?!

De diëtisten van Careyn kunnen uw voeding met u doornemen en samen met u bekijken welke aanpassingen u kunt doen om uw voedingspatroon aan te passen naar een gezonde voeding voor uw hersenen.

Wist u dat we in deze tijd niet alleen spreekuur op locatie doen maar dat wij u ook graag telefonisch of middels videoconsulten te woord staan!

Voor meer informatie of het maken van u afspraak kunt u contact opnemen met Careyn Klantenservice via telefoonnummer: 0181-1239988 of u kunt een email sturen naar: contact@careyn.nl 

Wilt u op de hoogte blijven van onze blogartikelen?

Schrijf u dan in om een maandelijks overzicht te ontvangen van de nieuwste blogartikelen. 

Deel dit artikel met iemand

Kent u iemand voor wie dit artikel interessant is? Klik dan hier. Dan kunt u dit artikel heel gemakkelijk via e-mail versturen.

Bronnen: Jean Carper, ‘Voeding en intelligentie, een beter geheugen, intelligenter, een goed gevoel’, Dr. David Servan-Schreiber, ‘Uw brein als medicijn, zelf stress, angst en depressie overwinnen’

thema's : Gezondheid, Voeding

CareynPlus artikelen

Schrijf u in voor CareynPlus artikelen via onderstaand formulier. Dan bent u altijd als eerste op de hoogte van onze nieuwste artikelen over bewegen, voeding, zelfstandig wonen, mantelzorg, uitjes en nog veel meer.

Schrijf u hier in!

Meest populaire artikelen